Megéri vagy csak drága luxus az elektromos autó?

Az elektromos autók körül nagy a felfordulás, sokan tévhiteknek köszönhetően drágának és fölösleges dolognak tartják, melynek az ára nem fog megtérülni, ráadásul egyesek szerint az elektromos autó használata is bonyolultabb, kevésbé hatékony, mint benzines társaié.

Az ellenzők, vagy a dologhoz nem igazán értők és azok, akik nem informálódnak eléggé, bizony sajnos csak a negatívumokat látják, ha elektromos autóról van szó, pedig nem szabad felülni minden híresztelésnek. Az elektromos autó, megfelelő használat, odafigyelés mellett kiváló közlekedési eszköz, hosszútávon nagyon is megtérülő befektetés és amennyiben az energiát megújuló energiaforrásból biztosítjuk hozzá, magas szinten környezetkímélő.

Használt autót vett? Gépjárműátírás Kisokos

Most egy kicsit belemélyedtünk a témába és megkíséreljük feltárni az elektromos autó körüli rejtélyt, megfejtjük, vajon mennyire is megtérülő befektetés és milyen fenntartási költségekkel kell számolnunk, ha elektromos autóval közlekedünk. Kinek éri meg? Mennyi idő alatt térül meg a ráköltött plusz pénz? Valóban gyengébb, mint a benzines típusok? Problémásabb a használata? Alkalmatlan hosszabb utakra? Ezekre a kérdésekre biztosan választ adunk cikkünkben.

Sokan felvetik kifogásként, hogy addig nem lehet normálisan kihasználni egy méregdrága elektromos autót, ameddig nincs országosan telepítve megfelelő mennyiségű töltőállomás. Hiszen mit csinál az ember, ha út közben kifogy a kraft?  Az elektromos autó eleve otthon tölthető, így egy kis számolással tudni lehet, hogy mennyit fog bírni, ha kigurulunk a garázsból. Egy átlagos elektromos autó a gyakorlati tapasztalatok szerint 160 km-t bír átlagos használat mellett. A drágábbak, mint például egy Tesla, már többet. A Tesla elmegy 300km-t is egy töltéssel, de ugye ennek azért megvan az ára is. Szerencsére egyre több nyilvános töltőt szerelnek fel, a töltőhálózat egyre kiterjedtebb, így már ezt a kifogást sem lehet emelni az elektromos autókkal szemben.

Budapesten a következő pontokon lehet találni elektromos töltőállomásokat:

Budán:

  • Budapest, Bercsényi u. 32, 1117
  • Budapest, Bartók Béla út 1, 1114
  • Budapest, Istenhegyi út 1, 1126
  • Budapest, Lövőház utca 2-6., Mammut II., 1024
  • Budapest, Fö utca 44-55., 1013
  • Budapest, Flórián tér 6-9, 1033

Pesten:

  • Budapest, Jászai Mari tér 7, 1137
  • Budapest, Alkotmány u. 4, 1054
  • Budapest, Váci út 1-3, 1062
  • Budapest, Váci út 74, 1132
  • Budapest, Oktogon 2, 1061
  • Budapest, Kerepesi út 9, 1087

Fővárosunkban összesen tizenkét állomást találunk, hatot Budán, hatot pedig a pesti oldalon. Azzal lehet vitatkozni, hogy elhelyezkedésük megfelelően elszórt-e, de tény, hogy Budapesten autózva könnyű tervezni a töltési időpontokat, a távokat, melyeket egy töltéssel megteszünk. Igaz, hogy az autó sokáig töltődik, így egy majdnem lemerült gépjárművel hosszú időt kell eltölteni egy oszlop mellett, de mint a tankolásnál, úgy itt fontos figyelni az órát és annak fényében tervezni, előre gondolkodni.

A környezetkímélő mivoltát is megkérdőjelezik egyesek az elektromos járműveknek, ám itt figyelembe kell venni, hogy az elektromosság előállításának módja adja meg a környezetvédelmi értéket. Ha megújuló energiaforrásból támogatjuk autónkat, akkor nem keletkezik égéstermék. Sokan napaelemmel vagy megfelelő helyen szélerőművekkel oldják meg, melyek telepítése ma már koránt sem olyan költséges, mint régebben.

Akkor beszéljünk a pénzről, mennyibe is kerül egy „tankolás”?  Az áramdíjak 24,99Ft/kWh bruttótól 48,08 Ft/kWh bruttó egységár között mozognak több mindentől függően. Számoljunk mondjuk 42 forinttal kilowattonként, láthatjuk, hogy még így sem közelíti meg a benzinárakat. Egy elektromos autó 100km-en kb. 7 liter benzint fogyaszt, aki kb. 2600 forint. Elektromosságból viszont csak 643 forintot autózunk el. Persze számolni kell töltési veszteséggel is, ami nem kevés, de még így is megéri, még is töredéke a benzinárnak.

Kinek éri meg? Azoknak, akik napi szinten használják autójukat, de nem autóznak többet 120-150 km-nél naponta, mindenképpen megéri egyszerre nagyobb összeget kiadni, hiszen néhány év alatt teljes mértékben megtérül az ár, majd pedig autónk, még a kötelező díjakkal, esetleges akkumulátorcserével számolva is elkezd spórolni nekünk. Természetesen a szokványos kötelező kiadásokat nem kerülhetjük el, viszont a benzin ára és az elektromos töltés ára közti különbözet pár hét alatt kiadja egy új akku árát, a kötelező biztosítást meg egy hét alatt összespóróljuk vele. Arról nem is beszélve, hogy megújuló energiaforrásból származó áramot használva nagymértékben védjük környezetünket és nem teszünk hozzá levegőnk, élőhelyünk szennyezéséhez, élhetetlenné tételéhez. Ez utóbbi alapján elmondhatjuk, hogy tulajdonképpen mindenkinek megéri az elektromos autó használata.

Megéri vagy csak drága luxus az elektromos autó? - Hasonló oldalak

Nincs.

Régió: Életmód cikkek